Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svenska Flaggans Dag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Annars är la "Svenska flaggans dag" ett bra namn för en svensk tråd. Bra exempel på typisk svensk provinsionell blöj-nationalism a la Smedjebacken.

Comment

Tja, jag har alltid gillat den - det är ett typexempel på den sorts laissez-faire-nationalism som vi är bra på i Sverige, till skillnad från den jobbigt överspända norska varianten, t.ex. Jag tycker att det oerhört skönt att slippa klä ut sig i fåniga dräkter, sjunka unkna gamla visor eller vifta med flaggor. En öl på en uteservering och nogsamma jämförelser mellan lättklädda förbipaserande brudar är min sorts nationalism!

Hursomhaver vet ju alla att det är midsommar som är den riktiga nationaldagen i Sverige.
      "The number of political murders was a little under one million (800,000 - 900,000)." - chegitz guevara on the history of the USSR.
      "I think the real figures probably are about a million or less." - David Irving on the number of Holocaust victims.

Comment

laissez-faire-nationalism
        Jag börjar tro att du faktiskt har lite humor, moomin...
        I love being beaten by women - Lorizael

Comment

Japp midsommar innebär snaps, bakfylla och oönskade graviditeter. Det vi är bra på (även om de oönskade graviditeterna inte är på Ricky lake nivå utan lite mer "lagom").

Sen så finns det ju en baksida av småpetig självgodhet på ett paradoxalt sätt kombinerat med ett mindrevärdeskomplex med dess självömkan.

Comment

Incredibly, I've managed to get at least gist of all the Swedish posts here.

Ooo, Börje, vill du tvätta mig? När går nästa bus till Slussen?
            "Spirit merges with matter to sanctify the universe. Matter transcends to return to spirit. The interchangeability of matter and spirit means the starlit magic of the outermost life of our universe becomes the soul-light magic of the innermost life of our self." - Dennis Kucinich, candidate for the U. S. presidency
            "That’s the future of the Democratic Party: providing Republicans with a number of cute (but not that bright) comfort women." - Adam Yoshida, Canada's gift to the world

Comment

Du menar som i "Sverige är väääschbääst" och "så himla trevlit ooosvenskt?"
              "The number of political murders was a little under one million (800,000 - 900,000)." - chegitz guevara on the history of the USSR.
              "I think the real figures probably are about a million or less." - David Irving on the number of Holocaust victims.

Comment

Ja ungefär den kombinationen. Medan nån annan nationalitet skriker ut okunnighet i form av en ohämmad självhävdelse genom sitt land så talar svensken nåt om att "vi är världens mest jämnställda land" innan personen går på kafé och tar en espresso.

Comment

Jovisst är den svenska självgodheten - och den motsatta tendensen att gnälla livet ur sig av förtret att staten inte tokar röven åt en - irriterande ibland. Men på det hela taget skulle jag nog vilja säga att svenskarna hamnar högt upp på rankinglistan över schyssta nationella yttringar.

Comment

Om det nu finns några schyssta nationella yttringar. "Små grodorna..." torde la rimligen förbjudas av enligt Geneve-konventionen.

Sedan är ju hyckleriet väl uttbrett som vanligt. De som gnäller över att andra vill bli torkade i rumpan av staten är ofta vältorkade själva. Se bara på svenska nolltaxerande företags eviga gnällande över svenska skatter. Men, men... det kunde ju varit värre.

Comment

Originally posted by Stefu
                      Incredibly, I've managed to get at least gist of all the Swedish posts here.

Ooo, Börje, vill du tvätta mig? När går nästa bus till Slussen?
                      Do you know what it means, or are you just putting words togethter at random?

Ei sa peitää, sauna perkele!

Comment

Originally posted by Kropotkin
                        Om det nu finns några schyssta nationella yttringar. "Små grodorna..." torde la rimligen förbjudas av enligt Geneve-konventionen.
                        Tortyrgraden brukar inte imponera på flyktingar från Irak.

Sedan är ju hyckleriet väl uttbrett som vanligt.
                        Jovars. Appropå det, förresten, njuter du av det schyssta skattetryck som baronessan Tatcher införde, eller lever du som vp lär och skickar mellanskillnaden mellan brittisk och svensk inkomstskatt till Sendero Luminoso eller någon annan välförtjänt nödlidandande folklig befrielserörelse i tredje världen?

De som gnäller över att andra vill bli torkade i rumpan av staten är ofta vältorkade själva. Se bara på svenska nolltaxerande företags eviga gnällande över svenska skatter. Men, men... det kunde ju varit värre.
                        Tja, de som gnäller över att sossarna öser pengar över allt från fria väsrtingresor till kvinnor kan-kongresser tenderar till att börja med att vara nettobidragsgivare till den svenska staten. Och i den mån de har vältorkade rumpor har de oftast torkat dem själva.

Men det är kul att du tar upp just nolltaxering, eftersom detta verkar vara ett kärt tema för er vpk:are. Skrapar man lite på ytan tenderar dina partivänner dock ha ytterst virriga begrepp om vad detta egentligen är för en företeelse - inte för att jag tror det om dig, men skulle du kunna tillfredställa min nyfikenhet genom att tala om för mig vad du tror att just nolltaxering innebär?

Comment

Jag betalar inte så mycket skatt då jag är en systemutnyttjande student och skatten på mitt kapital är rätt lite så jag orkar inte bry mig om det. Sendero Luminoso rånar ju gärna banker i god avantgardistisk anda så dom får sköta sin egen ekonomi.

För det första gav dom där värstingresorna enligt en relativt nylig undersökning ett relativt bra utfall så det var nog i slutändan en nettovinst för samhället. Modellen att stoppa folk i fängelsen ger ju sällan ett gott resultat och blir kostsamt. Att denna "semester" stack i ögonen på lite folk är sekundärd och det är ju kul för kvällstidningarna att sälja lite.

Det där med nettobidragsgivare, tärande och närande osv är ett smula tröttsam diktomi som enligt min mening lätt ger en värdeladdad bild av en komplex verklighet.

I detta sammanhang så handlar det ju inte om någon exakt och skattelegal definition av nolltaxering utan är ett lämpligt begrepp för det svenska (oftast stor- eftersom kunskap och plannering kräver organisation)företag som i princip inte betalar några skatter på vinster etc. Inte för att jag är beredd att köpa den rådande mytologiseringen av småföretagaren som byggs upp nuförtiden så är många svenska storföretag enligt min mening inkompetenta och kostsamma organisationer utan framtid (Ericsson överlever ju på att folk inte följer ledningens order). Att stora företag växer och lever utan uppbackning av en stat är inte så vanligt. Sen kan man ju diskutera vem som torkar vem.

För övrigt är jag eller har aldrig varit medlem av eller röstat på V(PK).

Comment

Originally posted by Kropotkin
                            För övrigt är jag eller har aldrig varit medlem av eller röstat på V(PK).
                            Ledsen, jag tog fel på dig och knäckfallet. Det var naturligtvis alldeles ohemult av mig att beskylla dig för att vara vpk:are om så inte är fallet.

För det första gav dom där värstingresorna enligt en relativt nylig undersökning ett relativt bra utfall så det var nog i slutändan en nettovinst för samhället. Modellen att stoppa folk i fängelsen ger ju sällan ett gott resultat och blir kostsamt. Att denna "semester" stack i ögonen på lite folk är sekundärd och det är ju kul för kvällstidningarna att sälja lite.
                            Tja, tog denna eminenta utvärdering av denna förträffliga metod att bestraffa kriminalitet nyrekryteringsaspekterna i beaktande? Det är trots allt antagligen inte fullt lika upphetsande att begå brott enkom för att få stifta närmare bekanskap med fikus-janne på finkan som det är att göra det för att få en skattebetald semester i Västindien.

Det där med nettobidragsgivare, tärande och närande osv är ett smula tröttsam diktomi som enligt min mening lätt ger en värdeladdad bild av en komplex verklighet.
                            Visst är den tröttsam, men det beror ju ytterst på att den är så obehaglig för så stora grupper i samhället. Och varför skulle du behöva göra sakerna mer komplexa än vad de är? En allt mindre andel av befolkningen är nettobidragsgivare till Sverige - de pyntar. En allt större del är nettobidragstagare - de får bidrag. Det är måhända inte ett poppis ämne bland dem som hör till den andra gruppen, med det innebär ingalunda att det inte är oförskämt att likställa den ena gruppens klagomål med den andras.

Comment

Rimligen kan de inte ha tagit det i beaktande eftersom det knappast är undersökningsbart. Eftersom det verkar vara svårt att finna några konkreta bevis på att dödsstraff avskräcker brott så kanske det inte är en helt omöjlig tanke att det motsatta uppmuntrar brott. Tror knappast att Tommy och Ronny (alla småvärstingar heter allt så ) tänkter på västindien när dom rånar statoil.

Det är framförallt tröttsamt då allt beror på hur man beaktar bidragande och dess motsats. Det är svårt att skilja ut det hela från normativa antaganden. Den som är nettobidragande för vissa är kostnader för andra. Nu är det ju meningen så i en demokrati att personens ekonomiska relationer inte skall ha relevans för dennes rätt eller orätt att framställa krav. Vidare så är den svenska situationen med en relativt låg förvärvsintensivitet (även om det kan finnas vissa problem med att jämföra dessa) i hög grad av strukturell art. I detta sammanhang kan ju bidrag i längden vara samhällsekonomiskt lönsamt.

Comment

Nog för att jag är för att återintergrera unga brottslingar i samhället, men Västindien? Vafan, sätt dom att reparera vägar i Norrlands inland så gör de lite nytta i alla fall. Lite hårt arbete har ingen dött av.

Comment

Working...
                                X