Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skandinaviska tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Demon Allbran
    Røyksopp.
    Eple!
    It is your responsibility to keep your profile information up-to-date. Do not ask the administrator or moderators to do this for you.

Comment

Originally posted by Kamrat X

Jo, själv har jag en Siemens. Deutsches kvalität

Var i Göteborg bor du? (Själv bor jag i Kungsladugård...)
      Min Ericsson har just gått sönder, men det beror mer på för frekvent ner-i-golvet-med-mobilen än på svensk teknologi. Således skall jag snarast införskaffa en ny Ericsson.

Vad faen är en kungsladugård i Göteborg?
      It is your responsibility to keep your profile information up-to-date. Do not ask the administrator or moderators to do this for you.

Comment

Originally posted by bondetamp

Dansker forstår ca. 43% av muntlig svensk.
        Svensker forstår ca. 23% (!) av muntlig dansk.
        Thue forstår ca. 10% af mundligt svensk . Der bor dog 2 søde svenske piger på min gang på kollegiet, hvilket har skærpet min interesse en del .

Nuvel. Danskene har jo alltid snakket litt rart.
        Hvor sødt af dig. (rart=venligt på dansk)
        http://www.hardware-wiki.com - A wiki about computers, with focus on Linux support.

Comment

Originally posted by Sir David

Vad faen är en kungsladugård i Göteborg?
          Ett bostadsområde, låter Majorna och Slottsskogen bekant?
          I love being beaten by women - Lorizael

Comment

Hej, försök hålla den här tråden i gång till vårens studentprov i svenska, dvs. 20 mars

Comment

Ett bostadsområde, låter Majorna och Slottsskogen bekant?
              yorå, det vet jag som född göteborgare var det ligger (räknat med mitt lokalsinne)

Comment

Var i Göteborg bor du? (Själv bor jag i Kungsladugård...)
                Born and raised in Johanneberg.

Vart i "westcoast of Sweden" bor Sir David då måhända? Bergsjön?

Comment

Borde inte vi skåningar förstå danskan bättre än exempelvis nån fran Piteå? Det är nästan svårare att fatta vad dom säger där uppe än vad det är att förstå dom på andra sida bron.
                  It's candy. Surely there are more important things the NAACP could be boycotting. If the candy were shaped like a burning cross or a black man made of regular chocolate being dragged behind a truck made of white chocolate I could understand the outrage and would share it. - Drosedars

Comment

Förena Skåne med Danmark, förena Skåne med Danmark...

Comment

Originally posted by Juggernaut
                      Förena Skåne med Danmark, förena Skåne med Danmark!
                      Naaaj, spraeng breon och dra meuren ovanför Kristianstad!
                      It's candy. Surely there are more important things the NAACP could be boycotting. If the candy were shaped like a burning cross or a black man made of regular chocolate being dragged behind a truck made of white chocolate I could understand the outrage and would share it. - Drosedars

Comment

När det gäller de skandinaviska språken och i vilken mån deras talare förstår varandra så tror jag nog att finlandssvenskan måste vara det mest lättförståeliga av dem alla: den är så tydligt artikulerad... till exempel så uttalas "fors" som "fosch" i rikssvenskan medan i finlandssvenskan kan man urskilja både r- och s-ljudet

På http://www.yle.fi/svenska/ kan man lyssna på Rundradions svenskspråkiga kanaler... hör själv

Själv är jag finskspråkig... talad norska förstår jag någorlunda men när det gäller danskan, begriper jag inte ens hur danskarna själva kan förstå varandra...

Fortsätt babbla i alla fall... jag har redan lärt mig uttrycket "häva något ur sig"

Comment

Det heter badstu på norsk.

Enig med deg Aivo at finlandsvensk er tydelig. Norsk kommer vel på en god nr. 2 eller, så svensk, og helt til slutt dansk som jeg i likhet med svenskene synes er grøtete.

Comment

Originally posted by Juggernaut

Born and raised in Johanneberg.

Vart i "westcoast of Sweden" bor Sir David då måhända? Bergsjön?
                            Jag är sedan länge utflyttad från Göteborg, bor numera i Alingsås (eller snarare, på vad som kallas landsbygden utanför Alingsås).

En halvtimme från Göteborg med andra ord, är semigöteborgare fortfarande...

Comment

Du gamla du fria, du fjellhögiga nord

Vad heter det i Danmark och Norge?

S-A-U-N-A

Hey hey Kamrat X, god idé med den skandinaviske "tråd". Jeg kan se, at du kender noget til Aalborg? Jeg bor faktisk dér endnu, selvom jeg overvejer at flytte til København snart..!

Thue, hold os up-to-date med den interskandinaviske forståelse på kollegiet, og gem den anden til mig næste gang jeg er i hovedstaden, okay?

Comment

hey monk, I am thinking of going over Denmark for a few days soon, mostly to by beer, but anyway.. Where should one go? Fredrikshavn is a boring place...

Comment

Working...
                                X